Skip to content

Verandering vraagt om begeleiding

Verandering zonder goede begeleiding is lastig, ook voor mij. Dat bleek deze week weer.

Ik had yogales. Alleen, mijn docent was ziek en er was een invaller.

Dat kan gebeuren natuurlijk, niets bijzonders.

Wel bijzonder was de introductie van de nieuwe docent. ‘Ik heb een andere stijl dan jullie gewend zijn. Probeer zo goed mogelijk mee te komen. Doe je best en succes.’

Dat viel wat rauw op mijn dak. Geen ‘Hallo, ik ben Julie en ik geef jullie vanavond les’. Geen verdere uitleg. Nee, aan ons de taak om hard te werken en mee te komen.

Ik had die les toch minder plezier dan anders.

Want wat was het handig geweest als Julie de context had meegegeven. Waarin verschilt deze les van de yoga die wij gewend zijn?

En leerzaam als Julie had uitgelegd hoe de nieuwe yoga iets toevoegt aan de ons bekende stijl.

En fijn als ze had erkend dat het jammer voor ons is dat onze docent er niet is, en dat ze haar best zou doen om er voor ons een goede les van te maken.

Ook had ik behoefte aan een uitleg van de nieuwe techniek, en een goede begeleiding daarin.

Verandering zonder context, zonder leerdoel, zonder erkenning en zonder begeleiding, dat valt mij best zwaar. En waarschijnlijk ben ik niet de enige.