Leiden met humor

Afbeelding van skeeze via Pixabay

“Je mag 1 bommetje per dag”, zeg ik streng, terwijl ik haar met een brede lach aankijk. De medewerker moet er ook om lachen. Ze snapt wel wat ik bedoel.

Ik was enkele maanden manager bij deze organisatie toen dit gesprek plaatsvond. Zij was een opmerkzame adviseur, die terecht overal kansen zag voor verbetering.

Als we die kansen nader gingen bekijken, kwamen we vaak echte problematiek tegen, die niet zomaar was opgelost. “Kom je weer met een ‘bommetje’”?, vroeg ik daarom als ze haar hoofd om de deur van mijn kantoor stak.

De ‘bommetjes’ liepen op, soms tot meerdere op een dag. Totdat ik met een dosis humor de grens aangaf: maximaal 1 bommetje per dag.

Win-win. Ze dacht voortaan goed na waarmee ze naar mij toekwam, want ze had maar 1 kans per dag. Dat gaf mij tijd voor andere zaken. Zelf sprak ze meer haar creativiteit en vindingrijkheid aan. Ze werd steeds bedrevener in het oplossen van problemen. De ‘bommetjes’ kwamen nog maar sporadisch mijn kantoor binnen. Ik had een adviseur die ik vol vertrouwen om een boodschap kon sturen.

Herkenbaar? Heb jij ook medewerkers met teveel ‘bommetjes’? Hoe pak jij dat aan?