Skip to content

Individuele problemen zijn teamproblemen

‘Individuele problemen zijn teamproblemen’, zeg ik weer tegen het team. En nu snapt ook zij wat ik bedoel.

Zij vindt het lastig om werk uit handen te geven. Het is namelijk haar takenpakket. Ze maakt te veel uren om alles af te krijgen. Haar teamleden maken zich zorgen: ‘je werkt te hard’. Dat ziet ze zelf ook wel, maar het werk moet gedaan, vindt ze.

Haar collega’s hebben al geprobeerd taken van haar over te nemen, maar dat is haar eer te na. Het staat op haar lijst, dus ze zal het zelf afmaken. De aangeboden hulp wijst ze af.

‘Individuele problemen zijn teamproblemen’, heb ik aan het begin van de bijeenkomst gezegd. En we brachten samen in kaart wat de gevolgen zijn voor het team, en voor de klant, van haar hoge werkdruk. Dat hadden ze nog niet in beeld, want tot dusver zagen ze het als iets waar zij individueel mee worstelt.

Het team schrikt van de inventarisatie, maar het geeft ook lucht. Want nu wil zij wel hulp aanvaarden van haar teamleden, al is het nog aarzelend. De hulp is nu niet omdat het slecht met haar gaat, of omdat ze zielig is. Nee, het is nodig om als team goed te functioneren, en om de klant beter van dienst te kunnen zijn. Het gaat niet om haar, maar om de klant. En dat geeft ruimte.